Marjolijn van den Assem

Tekeningen en Schilderijen

incorporare/decorporare

Marjolijn Uncategorized

incorporare 2008 4mm. plaatstaal
(rondgebogen/uitgesneden/gelast/gepoedercoat(wit)
170 x 75 x 60cm.
collection Paul & Hak Wintermans, België

incorporare= to incorporate/ out of the body = decorporare

Onontkoombaarheid ligt ten grondslag aan het maakproces.
Rituelen zetten de toon.
Iedere kunstenaar ontwikkelt daarin zijn geheel eigen manier van doen.
Nietzsche lezen verplaatst mij in gedachten naar elders, “in den vreemde”
vecht ik me in in de ambiance die ik wil vormgeven.

Cornucopia (Cascade) (1) 2009 o.i.inkt/nietjes op papier 125x92x32cm.
collection Van Veelen, Akkrum.

zie: jubileum
zie: volte/leegte
zie: Paper Logweb
zie: Dagboekachtig
zie: new residence

6 comments

Indrukwekkend hoe staal papier kan nabootsen.
Heel frivool en toch zo stevig!

Posted by Huub Koch, on May 4th, 2009, às 1:38 pm. #.

Dank je wel, Huub, een mooier compliment kun je me niet maken!

Posted by Marjolijn, on May 4th, 2009, às 5:01 pm. #.

[…] zie: incorporare/decorporare « 25th Art Amsterdam […]

Posted by Marjolijn van den Assem » new residence, on May 21st, 2009, às 6:56 pm. #.

[…] zie: incorporare/decorporare […]

Posted by Marjolijn van den Assem » Ipomoea, on August 10th, 2009, às 3:13 pm. #.

[…] incorporare/decorporare zie: incorporare (sculpture) « August burning […]

Posted by Marjolijn van den Assem » Anchoring Abroad…, on August 20th, 2009, às 8:51 am. #.

[…] 3. De beeldende kunst staat voor de slecht ziende Nietzsche niet op de eerste plaats. Die plek is voor de muziek weggelegd. Voor de jonge Nietzsche was het vooral de muziek van Wagner waarin deze belofte werd vertolkt. Maar al snel blijkt dat een vergissing. Hij vergelijkt de muziek van Wagner met het gebruik van verdovende middelen, het enige waardoor een zieke en zwakke cultuur nog even geprikkeld kan worden, maar waardoor zij in feite alleen maar verder verzwakt. Ook voor de latere Nietzsche speelt de muziek een belangrijke rol. Soms legt hij die rol uit door de muziek, net als de dans, te contrasteren met de beeldende kunst. Die laatste blijft iets voor toeschouwers en blijft daarom bedreigd door onechtheid, toneelspel, afstand. Muziek daarentegen is voor Nietzsche een kunst waarin die afstand wordt vergeten. In de kunst van de muziek wordt de muziek van het leven hoorbaar. Daar wordt het leven zelf muziek. Kunst en filosofie zijn – als het goed is, en als de kunst geen ‘vertoon’ en de filosofie geen aanstellerij is – beide vormen van transfiguratie van het leven: het leven wordt er omgevormd en ‘verheerlijkt’. Daarom zijn de kunst en de filosofie voortdurend in gevecht met de afstand die ze onvermijdelijk scheppen: wie een kunstwerk maakt, ergens neerzet of uitvoert of ophangt, wie een boek schrijft of een lezing houdt, staat er zelf weer buiten. De filosoof probeert die afstand te overwinnen door de filosofie te beoefenen als een wijze van leven, een levenskunst; de kunstenaar probeert – denk ik – iets dergelijks. Marjolijn van den Assem doet dat bijvoorbeeld door haar kunstwerken driedimensionaal te maken, zodat je (zodat zij) er in kan gaan staan of liggen of zitten. Zij leende daarvoor een woord van Friedrich Nietzsche: Einverleibung, incorporatie. […]

Posted by Marjolijn van den Assem » atelierbezoek(18), on December 8th, 2015, às 4:32 pm. #.

Leave a comment!



Message



Marjolijn van den Assem © 2007 - 2013.

Simple Grey theme developed by Rodrigo P. Ghedin.

WordPressFAMFAMFAM
Clicky Web Analytics