Morris Louis

Morris Louis
Morris Louis (Morris Louis Bernstein) (1912-1962),
was a United States abstract expressionist painter. He and a group of artists that included Kenneth Noland were central to the development of Color Field painting. In 1953, Louis and Noland visited Helen Frankenthaler’s New York studio, where they saw and were greatly impressed by her stain paintings, especially Mountains and Sea (1952). This painting is large – measuring seven feet by ten feet – and has the effect of a watercolor, though it is painted in oils. In it, she introduced the technique of painting directly onto an unprepared canvas so that the material absorbs the colors. She heavily diluted the oil paint with turpentine so that the color would soak into the canvas.

…..

In het Museum of Modern Art, New York, raakte in langzaam maar zeker IN DE BAN van een schilderij van Morris Louis… (zoals op de onderste foto te zien is,  omdat mijn fascinatie toevallig werd vastgelegd)

Een nauwelijks te bevatten groot oppervlak, ontoegankelijk in eerste instantie, een “plomp” schilderij, zodanig gesitueerd dat je er niet aan voorbij kunt gaan. Allemaal redenen voor mij om er geen acht op te WILLEN slaan.
Toch werd ik onweerstaanbaar, vanuit alle ruimten van het MOMA in New York, teruggedreven naar juist dit éne schilderij van Morris Louis.
Van bovenaf liet hij verf naar beneden druipen en dirigeerde de verfgang door manipulatie van het doek.
Aan de bovenkant zijn de heldere kleuren zichtbaar gebleven, die -terwijl ze naar beneden lopen- gaandeweg vervloeien en in elkaar opgaan. Door het doek in de hoeken naar elkaar toe te buigen ontstaat in het midden een kleurophoping.
Als de stromen verf de onderkant bereiken wordt hun vaart getemperd door het optillen van de onderkant van het doek en  drijft de bruine brij in harmonie zijwaarts weg…

zie: Ree Morton
zie: Maria Lassnig
zie: Charley Toorop
zie: New York

3 thoughts on “Morris Louis”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *