Peinture céramique (3)

SoniaMoritz Ebinger, Sonia Rijnhout

“Peinture Céramique”
Een hedendaagse “Salon d’Automne”
naar voorbeeld van Galerie Ambroise Vollard in Parijs (1907)
waarbij schilders op keramiek een onbekend terrein betraden
(zie persbericht onderaan).

MuseumGoudA
19 maart t/m 29 mei 2010
Achter de Kerk 14
Gouda

hiekeluikHieke Luik
dorianH.Roland Sohier, Dorian Hiethaar
carelBCarel Blotkamp, Gijs Assmann, Helen Frik
paulvandijkPaul van Dijk
moritzebingerMoritz Ebinger
divvazen voor MuseumGoudA

vaas

“Kennis is Macht, Karakter is Meer”,
vaas 2009 Marjolijn van den Assem
slibschildering/beschreven H 40 cm/Ø 28 cm
(bovenstaande foto: Hermen Buurman)
Voor tekst op vaas zie: Adelborsten

PERSBERICHT:
Op 19 maart 2010 wordt de tentoonstelling ‘Peinture céramique’ geopend door Ranti Jan, directeur European Ceramic Work Centre in Den Bosch. Voor deze unieke tentoonstelling werden 17 bekende kunstenaars gevraagd om op ´biscuit´ (aardewerk) te werken in plaats van op doek. Kunstenaars raakten geïnspireerd door hun relatieve onbekendheid met het materiaal ‘gebakken klei’ en dit heeft geleid tot bijzondere, onverwachte resultaten. De expositie is te zien tot 30 mei 2010.

Op initiatief van de Franse kunsthandelaar Ambroise Vollard werkten in 1907/8 een aantal beeldend kunstenaars in het atelier van de keramist André Metthey, die zijn werkplaats had in Asnières, een voorstad van Parijs. Maurice de Vlaemink, Henri Matisse, André Derain, Georges Rouault, om enkele van de bekendste kunstenaars te noemen, werkten op vazen en wandborden die vervolgens geglazuurd en gebakken werden. Bij elkaar zijn er toen meer dan 300 stukken gemaakt die zich door hun spontaniteit en kleurenrijkdom onderscheidden van de ‘officiële’ keramiek van rond 1910. Vollard exposeerde veel van dit werk en hoopte dat er een stimulans van uit zou gaan ter vernieuwing van de eigentijdse keramiek. De reacties waren positief, Vollard verkocht echter niet veel. Een groot deel van deze collectie schonk hij in 1936 aan het Musée d’art moderne van Parijs waar zij nu tot de belangrijkste onderdelen van de collectie behoren.

In maart 2010 bestaat de SBB keramiekopleiding Gouda 100 jaar en in dat kader werden op initiatief van museumgoudA beeldend kunstenaars uitgenodigd om elk twee siervazen te beschilderen, min of meer als in Parijs zo’n 100 jaar eerder. Schilderen op keramiek lijkt eenvoudig en vergelijkbaar met werken op doek of papier, maar de kunstenaar werkt met verf of slib die pas kleur krijgen nadat de vaas in de oven is geweest. Bovendien kan er niet gecorrigeerd worden en er moet gewerkt worden op een ruimtelijke vorm, een vaas waarvan de voorstelling rondom moet worden aangebracht. Hoewel lang altijd even gemakkelijk te realiseren voor de deelnemende kunstenaars, heeft het een aantal prachtige, onorthodoxe vazen opgeleverd.

In april 2009 hebben Marjolijn van den Assem en Roland Sohier de spits afgebeten in het atelier van Niek Hoogland in Tegelen. Beide kunstenaars doen ook nu weer mee, tezamen met kunstenaars Gijs Assman, Carel Blotkamp, Lisa Couwenbergh, Paul van Dijk, Moritz Ebinger, Lizan Freijsen, Helen Frik, Bettie van Haaster, Dorian Hiethaar, Gabriëlle van de Laak, Hieke Luik, Sonia Rijnhout, Arjanne van der Spek, Hans Tutert en Mary Waters.

Vanwege het 100-jarig bestaan van de keramiekopleiding in Gouda is er in museumgoudA ook vrij werk te zien van de docenten, die het project ´Peinture céramique´ begeleid hebben en de deelnemende kunstenaars stimuleerden tot prachtige, veelal onverwachte resultaten.

zie: Peinture Céramique (1)
zie: Peinture céramique (2)

2 thoughts on “Peinture céramique (3)”

  1. Een bijzondere vaas waar ik een paar maal naar ga kijken. Achter de vele woorden aan de buitenzijde zit een beeld en kleur die aan de ene kant structuur suggereert en aan de andere kant een gevoel van een gevangenis geeft. Zijn dit nu tralies of zijn het de spanten die het schip zijn vorm laten behouden. En als het iets gevangen houdt lijkt het wel of er iets in de vaas zit wat er wil uitbreken. De bolle vorm lijkt het maar ter nauwer nood te kunnen vasthouden. De blauwe kleur is mooi en voelt als de verre zee. Leg de vaas op zijn kant en je ziet in de strepen de dunne lijnen van de kust zoals opgetekend door de navigatoren van oude tijden.
    Wat zit er in die vaas ?
    Al met al zou je nieuwsgierig worden naar de inhoud van deze combinatie van karakter en kennis. Is het macht of is het meer ?
    Ik zie de vaas al voor de deuren van het Zaaltje staan.

    Peter (marineofficier)

  2. Thank you for some other informative blog. Where else may just I am getting that
    kind of information written in such a perfect
    approach? I’ve a undertaking that I am simply now running on, and I’ve been on the look out for
    such information.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *