Marjolijn van den Assem

Tekeningen en Schilderijen

Snapshot-DISTILLATIE

Marjolijn Uncategorized

IMG_1558

 

OP 11-06-2016  vond een DISTILLATIE  plaats bij
de tentoonstelling:

SNAPSHOT OF A LARGER ORDER
16 april t/m 17 juli 2016
Voor informatie:  Snapshot Schiedam

Een DISTILLATIE is een openbaar gesprek
ter informatie, toetsing en plaatsbepaling.

Op  11 juni van 13.30 – 16.00 uur spraken:
Olphaert den Otter en Marjolijn van den Assem
over hun werk
met prof.dr.Wiep van Bunge en Carel Blotkamp

Beeldende kunst en filosofie:

twintig kunstenaars* die eerder bij De Ketelfactory in Schiedam exposeerden zijn uitgenodigd om voor “Snapshot of a larger order” nieuw werk te maken in de enorme Noletloodsen. Tijdens deze kunstmanifestatie versterken beeldende kunst en filosofie elkaar. De Ketelfactory nodigt de kunstenaars uit hun zoektocht te vervolgen en verdieping op verschillende manieren te bereiken. Ook worden verbindingen gelegd tussen de belevingswerelden van de kunstenaars onderling en tussen kunstenaars, filosofen, wetenschappers en schrijvers.

 

Olphaert den Otter toont in zijn LABYRINTH
in “Snapshot of a larger order” twee schilderijen:
aan de ene kant van het labyrinth is het werk ‘Cure’ te zien, de tegenhanger daarvan ‘Care’, is aan de andere kant van het labyrint te bekijken,  de werken zijn daardoor nooit gelijktijdig zichtbaar en toch met elkaar verbonden.
Lucette ter Borg schrijft daar over: “In deze dubbelschilderijen probeert Den Otter een actueel dilemma aan te kaarten. Ga je de strijd aan -met het risico dat de ellende alleen maar groter wordt (kijk naar IS)- of trek je je terug in je veilige schulp en doe je -heel laf- niets?”
Het derde schilderij heet ‘Tondo Mondo’ en hangt in de grote, lege ruimte van de Noletloods, 70 meter verderop.
“Tondo Mondo” is ook te bekijken door een verrekijker.

en

In het PAVILJOEN Marjolijn van den Assem zijn te zien:
lettre/Brief/letter/brief  (50 t/m 350) 2015*
geschreven met kroontjespen en o.i.inkt op museumkarton,
300-delig werk, 395 x 995 cm
– 8 tekeningen uit de serie brevis libellus (1 t/m 25) 2015/2016
zie: tekst Lucette ter Borg: atelierbezoek(19)

***********

  • “De brieven van Hölderlin weerspiegelen een tijdperk in al zijn toonaarden,
    literaire bemoeienissen, maatschappelijke verwikkelingen en stilistische kenmerken.”
    (Kester Freriks)

Omdat Nietzsche schatplichtiger zou kunnen zijn aan Hölderlin dan gedacht, werd ik door de enorme afmetingen van de tentoonstellingsruimte uitgedaagd om een zeer groot werk te maken om de wisselwerking tussen beiden beeldend te onderzoeken.
Uit de geschreven tekeningen “lettre/Brief/letter/brief “ (50 t/m 350)  is inmiddels de tekeningen-serie “brevis libellus” voortgekomen.
Daarmee lijkt een nieuwe fase te zijn aangebroken, die de première in de tentoonstelling “Snapshot of a larger order”  beleeft.

zie: Hölderlin(2)
zie: lettre/Brief/letter/brief(5)
zie: lettre/Brief/letter/brief(6)
zie: brevis libellus(2)
zie: Snapshot(4)
zie: Snapshot(7)
zie Snapshot on Vimeo

 

*De twintig kunstenaars in de tentoonstelling:

Marjolijn van den Assem, Hans van Bentem, Maria Blaisse, Florette Dijkstra,
Wineke Gartz, Harry Haarsma, Bernadet ten Hove, Claudy Jongstra,
Kinke Kooi, Mirjam Kuitenbrouwer, Ton van der Laaken, Birthe Leemeijer,
Jan van Munster, Olphaert den Otter, Karin van Pinxteren, Ewoud van Rijn,
Roland Schimmel, Winnie Teschmacher, Simon van Til en Robert Zandvliet.

 

 

Leave a comment!



Message



Marjolijn van den Assem © 2007 - 2013.

Simple Grey theme developed by Rodrigo P. Ghedin.

WordPressFAMFAMFAM
Clicky Web Analytics