Inschepen!(5)

Kennis van de THEORIE van het manoeuvreren
is nodig om INZICHT te krijgen
in de verschillende KRACHTEN
die op een schip kunnen werken en
waar zij op het schip INGRIJPEN.
Aan de hand hiervan kan men
op voorhand bepalen hoe een schip
op bepaalde MANOEUVRES zal reageren.
Bovendien kan men GEVOLGTREKKINGEN
maken uit de GEDRAGINGEN van het schip.
Elk schip heeft zijn eigen KARAKTER
en reageert op zijn EIGEN wijze.
De MANOEUVREERBAARHEID van een schip
wordt beïnvloed door verschillende factoren,
die IN en BUITEN het schip gelegen zijn.
De omstandigheden die in het schip
gelegen zijn, kunnen verdeeld worden in
VERANDERLIJKE en ONVERANDERLIJKE
factoren. (Wikipedia)

“there is still another world to discover –
and more than one!
Aboard ship! ye philosophers!”
(Friedrich Nietzsche)
zie: Spelevaren

Inschepen!(11)

nschepen!(11) 2013
museumkarton/inkt/grafietstift/nietjes
48 x 57 x 25 cm
zie: Averij

Het belangrijkste kenmerk van een schip
is het DRIJFVERMOGEN,
dat bij waterverplaatsende schepen
wordt geleverd door de ROMP.
De CONSTRUCTIE zorgt
voor de waterdichte afsluiting van een schip.
Een ander belangrijk kenmerk is
dat een schip zichzelf kan voortbewegen.
Voldoende stabiliteit is een voorbeeld
van het eerste, terwijl
WEERSTAND, ZEEGANGSGEDRAG
en manoeuvreerbaarheid voorbeelden zijn
van het laatste.
Zonder EIGENZINNIGHEID echter
is het schip GEDOEMD tot de ONDERGANG.

zie: Inschepen!(1)
zie: Inschepen!(2)
zie: Inschepen!(3)
zie: Inschepen!(4)

Inschepen!(12)
Inschepen!(12) 2014
museumkarton/nietjes  57 x 79 x 27 cm.

9 thoughts on “Inschepen!(5)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *