Marjan Teeuwen

Destroyed House Kyoto 6, 2020,
H 130 x W 110 / H 83 x W 70 cm,
inktjetprint on dibond/ framed
Marjan Teeuwen

zie: A building as sculpture

De mens heeft een onstuitbare energie
om de wereld op te bouwen,
om de wereld vorm te geven,
maar ook een onbedwingbare kracht om
de wereld te verwoesten.
De polariteit opbouwen – verwoesten
kan de mens niet overwinnen”,
zegt Marjan Teeuwen (Venlo, 1953).
Zelf breekt ze af om op te kunnen bouwen.
In haar architectonische installaties verbuigt,
verzaagt, ordent en stapelt Teeuwen bouwmaterialen.
Net zolang tot er met deze onderdelen
een geheel nieuwe werkelijkheid ontstaat.


Uit: Hollandse meesters

Destroyed House Kyoto 2, 2020,
H 143 x W 155 cm / H 65 x W 76 cm, H 101 x W 1010,
inktjetprint on dibond/ framed
Marjan Teeuwen

Marjan Teeuwen leerde ik kennen in 1999
toen ze me uitnodigde om deel te nemen
aan een tentoonstelling die ze samenstelde
én organiseerde voor haar KW14:
Kamerschatten“,
kunstwerken verrassend getoond
op diverse lokaties in ‘s-Hertogenbosch.
In 2000 organiseerde ze
met dezelfde grootse inzet
de tentoonstelling/manifestatie
Een ceder in mijn tuin“,
waaraan ik ook deelnam.
Sindsdien nam haar werk een hoge vlucht.
Ik bewonder haar.
Ze levert op raadselachtig
gedreven wijze topkwaliteit.
Eigenzinnig en wilskrachtig:
wereldniveau.

zie: Marjan Teeuwen, Taipei Biennial 2020
zie: Marjan Teeuwen
zie: Bruce Silverstein – Destroyed House, Marjan Teeuwen

On YouTube: Destroyed House Kyoto

Destroyed House Rencontres D’Arles, 1, 2019
Marjan Teeuwen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *