Inrichten tentoonstelling … as a stream grows older …
in Museum Gouda met Hans Vogels in 2015.
Hans Vogels,
kunsthistoricus en conservator moderne kunst,
neemt -in het najaar- na 37 jaar ‘trouwe dienst’
afscheid van Museum Gouda.
Trouw is een understatement in dezen.
Door Josine de Bruyn Kops (1940-1987)
aangesteld, werd Hans Vogels
haar steun en toeverlaat in de
opwindende maar zware tijden
die Museum Gouda toen doormaakte.
Josine de Bruyn Kops,
directeur van Museum Gouda
van 1976 tot 1986
richtte in die tijd samen met
Liesbeth Brandt Corstius,
directeur van Museum Arnhem
de Stichting Vrouwen in de Beeldende kunst op,
zij pasten ‘positieve discriminatie’ toe
in hun museumbeleid.
Museum Gouda en Museum Arnhem
waren een grote stimulans
voor vele – toen nog veronachtzaamde-
vrouwelijke beeldend kunstenaars.
Ook voor mij.
Hans Vogels ging voluit mee
in de visie van Josine en probeerde
ná haar dramatische overlijden in 1987
haar idealen hoog te houden.
Daardoor kon Museum Gouda
vrouwelijke kunstenaars,
zoals Marlene Dumas, Elizabeth de Vaal,
Lydia Schouten,
Arjanne van de Spek, Ansuya Blom,
Nan Hoover, Helen Frik,
Marijke de Goey, Hieke Luik e.v.a,
onder de aandacht brengen
door tentoonstellingen te organiseren
en hun werk aan te kopen.
Zo werd een gevariëerde en
interessante collectie opgebouwd.
Helaas viel deze collectie later deels
ten prooi aan modieus ‘ontzamelbeleid’;
Hans Vogels moest machteloos toezien.
De intensiteit waarmee Hans Vogels
mijn groeps- en solo-tentoonstellingen
in Museum Gouda begeleidde,
gaf inzicht in drijfveren en leidde tot vriendschap.
Hans Vogels kocht mijn werk aan,
altijd in samenspraak met
wisselende directeuren van Museum Gouda.
Zijn regelmatige atelierbezoeken
waren wederzijds openhartig.
zie: atelierbezoek(14)
Enkele van zijn tentoonstellings-hoogtepunten
in Museum Gouda volgens Hans Vogels:
1985 Vrije kunst in een onvrije tijd
naar een idee van Josine de Bruyn Kops
1985 Barry Flanagan (solo)
1986 Opgedragen aan Josine,
tentoonstelling werk van vrouwelijke kunstenaars,
een afscheid in aanwezigheid
van Josine de Bruyn Kops
1990 Andy Goldsworthy, overzichtstentoonstelling
1993 Vrij spel, Nederlandse kunst 1970-1990
1994 Groot overzicht van
Plateelbakkerij Zuid-Holland
1997 Marjolijn van den Assem,
tekeningen en schilderijen,
overzichtstentoonstelling
2010 Peinture céramique,
17 kunstenaars experimerenteren
met keramiek
2013 Henri Fantin-Latour,
de eerste solo-tentoonstelling in Nederland
2015/2016 … as a stream grows older …
Marjolijn van den Assem,
werken op papier, 1975 t/m 2015
uit eigen museumcollectie.
2018/2019 Dertig vrouwen, curator Hedy d’Ancona,
ter herinnering aan Josine de Bruyn Kops
Zijn inzet voor Museum Gouda
zal zichtbaar blijven
in de collectie die hij opbouwde:
DANK je wel, Hans!
zie: Atelierbezoek(14)
zie: Museum Gouda(1)
zie: Museum Gouda(2)
zie: Museum Gouda(3)
zie: Museum Gouda(4)
zie: … as a stream grows older … (1)
zie: … as a stream grows older … (2)
zie: … as a stream grows older … (3)
zie: … as a stream grows older … (4)
AD 4-4-2018
zie: Keuze Hedy d’Ancona(2)
qhuk4s