Marjolijn van den Assem

Tekeningen en Schilderijen

lettre/Brief/letter/brief(4)

Marjolijn Uncategorized

“Ik had het nodig, na talloze beklemmende en kwellende woelingen van mijn ziel voor enige tijd tot kalmte te komen (…)”*

Het honderd(en) keer overschrijven van dezelfde tekst lijkt een mantra:
“Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magisch effect en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie. ”
(Wikipedia)

zie: lettre/Brief/letter/brief(1)
zie: lettre/Brief/letter/brief(2)
zie: lettre/Brief/letter/brief(3)
zie: lettre/Brief/letter/brief(5)
zie: 73 x Hölderlin (on Vimeo)

schrijft

Hölderlin aan Casimir Ulrich Böhlendorff
Nürtingen, vermoedelijk november 1802

Mijn beste!

Ik heb je lange tijd niet geschreven, ben intussen in FRANKRIJK geweest en heb er de treurige eenzame aarde gezien, de herders in het ZUIDEN van Frankrijk en vereenzaamde schoonheden, zowel mannen als vrouwen, opgegroeid in de angst voor twijfel aan het patriottisme en honger. Het geweldige element, het vuur van de hemel, en de stilte en vrede van de mensen, hun leven in de natuur en hun toewijding en berusting hebben mij voortdurend AANGEGREPEN, en zoals men de held nazegt kan ik wel zeggen dat Apollo mij heeft geslagen. In de streken die aan de Vendée grenzen, heeft mij het wilde, het krijgshaftige geïnteresseerd, het puur mannelijke dat het levenslicht rechtstreeks laat stralen in ogen en ledematen en dat zich in doodsangst als BEVLOGEN DOOR VIRTUOSITEIT WAANT en ZIJN DORST OM TE WETEN LEST.
zie: describing travel
Ik had het nodig, na talloze beklemmende en kwellende woelingen van mijn ziel voor enige tijd tot kalmte te komen*, en daarom verblijf ik inmiddels in mijn geboortestad. De natuur van het moederland ontroert me ook des te dieper naarmate ik haar meer bestudeer. Het bliksemend noodweer, niet alleen in zijn hoogste verschijning maar zelfs in de aanblik als een macht en een gestalte, en tevens in andere uitdrukkingsvormen van de hemel, het LICHT in al zijn schakeringen, nationaal en zich als heilig BEGINSEL en NOODLOT ontwikkelend, zijn bewegingen van opkomst en ondergang, het KARAKTERISTIEKE VAN DE BOSSEN en het samenvallen van verschillende gestalten van de natuur in dezelfde streek, zodat alle heilige OORDEN van de wereld te zamen zijn rondom een OORD, en het filosofisch LICHT dat mijn venster omstraalt is nu mijn vreugde; o. dat ik behouden mag blijven zoals ik tot hier terecht ben gekomen.
(…)
SCHRIJF me toch snel. Ik heb je zuivere tonen nodig. De ziel die heerst onder vrienden, het ontstaan van gedachten in gesprek en brief zijn voor kunstenaars ONONTBEERLIJK. Anders hebben wij zelfs niemand voor onszelf; maar behoort hij tot het heilige beeld dat wij vormen. Het ga je oprecht goed.
Je
H.

Uit: Friedrich Hölderlin.
Onder een ijzeren hemel. Brieven.
Vertaald, bezorgd en van een nawoord voorzien door Kester Freriks.
Uitgeverij De Arbeiderspers

zie: Hölderlin(1)
zie: Hölderlin(2)
zie: Hölderlin(3)
ZIE VOOR VIDEO: lettre/Brief/letter/brief (1 t/m 49) 2014

Nietzsche über Hölderlins Dichtung (von Armin Risi)
(…)
Nietzsche (geb. 1844) war bereits in seiner Jugend sehr von Hölderlin (gestorben 1843) begeistert und konnte sich wie kaum einer seiner Zeitgenossen in ihn hineinfühlen und ihn verstehen. So heißt es z. B. in der rororo-Biographie (S. 18 und 20): „Jean Paul war ihm vertraut, größte Liebe und Verehrung hegte er aber für den in seiner Zeit nahezu unbekannten Hölderlin.“
Hölderlin war nach seinem Tod für Jahrzehnte praktisch total vergessen. Ja schon während seiner Lebenszeit war er nur noch wenigen bekannt gewesen, hatte er doch seine ganze zweite Lebenshälfte (36 Jahre lang) in seinem Turmzimmer in Tübingen gelebt, einsam und verrückt, wie ihn die meisten Biographen heute zeichnen. Erst anfangs des 20. Jahrhunderts wurde die Dichtung Friedrich Hölderlins wieder entdeckt und „ausgegraben“ und zögernd auch von den Germanisten anerkannt. Um so erstaunlicher ist es, daß Friedrich Nietzsche im Jahr 1861 Hölderlin wählte, als er am Gymnasium einen Schulaufsatz schreiben mußte, in dem es darum ging, einem Freund in einem Brief seinen Lieblingsdichter vorzustellen. Der 17-jährige Nietzsche tat dies auf eine sehr originelle Weise, nämlich indem er seinen Lieblingsdichter, Friedrich Hölderlin, gegen die Anschuldigungen von seiten des fiktiven Brieffreundes verteidigte, und eben: das zu einer Zeit, als kaum jemand mehr Hölderlin kannte, wahrscheinlich nicht einmal mehr Nietzsches Deutschlehrer. Hören wir, was ein Teenager damals im Schulaufsatz schrieb: „Brief an meinen Freund, in dem ich ihm meinen Lieblingsdichter zum Lesen empfehle.”
Weiterlesen:/zie: Nietzsche über Hölderlins Dichtung (von Armin Risi)
***
zie: lettre/Brief/letter/brief(5)

5 comments

[…] We vorderen gestaag. De voorbereidingen voor de solo-tentoonstelling in Museum Gouda, met de werktitel as a stream grows older … zijn in volle gang. Ondertussen schrijf ik -met kroontjespen- onstuitbaar door aan de tekeningenserie van steeds dezelfde brief van Hölderlin aan Casimir Ulrich Böhlendorff, vermoedelijk geschreven in november 1802. Het seismografische van het handschrift, de voettocht verbeeld, het zuiden en het noorden, de hunkering naar saamhorigheid en de intellectuele impuls, de denkweg. Alle thema’s die me bezighouden, al sinds de allereerste tekeningen die Museum Gouda in 1978 van mij aanschafte, zijn in de geschreven tekeningen-serie “lettre/Brief/letter/brief” vertegenwoordigd. Ik stel me voor dat er een zaal gevuld mee kan worden. Een tentoonstelling voorbereiden is aan het schrijven van een brief gelijk. zie: lettre/Brief/letter/brief(4) […]

Posted by Marjolijn van den Assem » lettre/Brief/letter/brief(5), on January 22nd, 2015, às 5:28 pm. #.

[…] zie: bleu profond zie: de taal van de dooiwind (over het zuiden en het noorden en het zuiden) zie: lettre/Brief/letter/brief(4) zie: ‘Het goede aan Italië is dat alles er als vanzelf begint te smelten,’ Ilja […]

Posted by Marjolijn van den Assem » noorden/zuiden/noorden, on February 4th, 2015, às 9:14 am. #.

[…] zie: lettre/Brief/letter/brief(1) zie: lettre/Brief/letter/brief(2) zie: lettre/Brief/letter/brief(3) zie: lettre/Brief/letter/brief(4) […]

Posted by Marjolijn van den Assem » lettre/Brief/letter/brief(6), on March 6th, 2015, às 4:03 pm. #.

[…] lettre/Brief/letter/brief(1) zie: lettre/Brief/letter/brief(2) zie: lettre/Brief/letter/brief(4) zie: lettre/Brief/letter/brief(5) * (…) Schrijf me toch snel. Ik heb je zuivere tonen nodig. […]

Posted by Marjolijn van den Assem » lettre/Brief/letter/brief(3), on April 19th, 2015, às 8:19 pm. #.

[…] teksten later de drager van mijn tekeningen te zijn geworden. Uit 300 geschreven tekeningen “lettre/Brief/letter/brief “, die samen één werk vormen, is inmiddels de tekeningen-serie “brevis libellus” […]

Posted by Marjolijn van den Assem » Snapshot(3), on January 22nd, 2016, às 9:11 pm. #.

Leave a comment!



Message



Marjolijn van den Assem © 2007 - 2013.

Simple Grey theme developed by Rodrigo P. Ghedin.

WordPressFAMFAMFAM
Clicky Web Analytics