Atelierbezoek (1)

Natuurlijk moet je iedere keer weer moed vatten,
ordenen, bedenken wat en hoe je wilt tonen,
blootgeven en incasseren.
Vanzelfsprekend is je atelier daarna niet meer als voorheen
en neem je wat gezegd is mee in je overwegingen.
Maar het binnenhalen van gelijkgestemden of gelijkgezinden
in je atelier kan een belangrijke toetssteen
en houvast zijn in een eenzaam proces.
In 2002 was ik aardig op dreef met Seelenbriefe
en had ik de eerste ‘via campagnano’-tekeningen al gemaakt,
toen Carel Blotkamp kwam kijken naar mijn vorderingen.
Zijn vragen brachten me in verwarring,
maar bij de eerste blik op de eerste tekening
in mijn ladenkast, via campagnano (1), zei hij:
“mocht je die tekening ooit kunnen missen,
dan wil ik die graag verwerven”.
Daarmee ruim baan gevend aan een reeks tekeningen
waarbij ik het uitgangspunt, via campagnano(1),
als onaantastbaar beschouwde en veiliggesteld.
Een hartgrondig oordeel kan ijken,
twijfel zaaien of uit het lood slaan,
nergens komt een mening
zó hard aan als in het atelier,
maar zoals Carel onlangs
bij het ophalen van via campagnano (1)
Ernst Gombrich citeerde:
“eigenlijk zou je iemand moeten inhuren
om je elk half uur
een zweepslag toe te dienen,
dit om zelfgenoegzaamheid te voorkomen”…

CB
via campagnano(1) 2002
potlood op museumkarton 46 x 30cm.
collectie Carel Blotkamp

zie: Seelenbriefe
zie: Glitter-Matisse/Van Golden


zie: atelierbezoek(1) zie: atelierbezoek(2)
zie: atelierbezoek(3) zie: atelierbezoek(4)
zie: atelierbezoek(5) zie: atelierbezoek(6)
zie: atelierbezoek(7) zie: atelierbezoek(8)
zie: atelierbezoek(9) zie: atelierbezoek(10)
zie: atelierbezoek(11) zie: atelierbezoek(12)
zie: atelierbezoek(13) zie: atelierbezoek(14)
zie: atelierbezoek(15) zie: atelierbezoek(16)
zie: atelierbezoek(17) zie: atelierbezoek(18)
zie: atelierbezoek(19) zie: atelierbezoek(20)
zie: atelierbezoek(21) zie: atelierbezoek(22)
zie: atelierbezoek(23) zie: atelierbezoek(24)
zie: atelierbezoek(25) zie: atelierbezoek(26)
zie: atelierbezoek(27) zie: atelierbezoek(28)
zie: atelierbezoek(29)

zie: Het atelier van Marjolijn van den Assem

8 thoughts on “Atelierbezoek (1)”

  1. hallo marjolijn,
    een paar jaar geleden heb ik op je blog, dacht ik, gelezen dat je schreef dat een bepaald merk oost indische inkt dieper zwart was dan andere merken. nu dat mijn fles inkt op is wil ik nieuwe inkt kopen en zoek ik op je blog en in je boek tevergeefs naar het door jou genoemde merk. kan je mij hiermee helpen?
    ik kijk nog steeds met plezier naar je werk op je blog en hopelijk ben ik nog eens in de gelegenheid om je werk in werkelijkheid te zien als ik weer eens een keertje naar nederland kom…
    groetjes,
    theodora lenka (een collega in Frankrijk)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *