FENIX

De loods waarin het kunstmuseum FENIX is gevestigd
was oorspronkelijk de San Franciscoloods,
gebouwd in 1923 in opdracht van de Holland-Amerika Lijn.
Het was destijds de grootste opslagloods ter wereld,
met een lengte van 360 meter.
De San Franciscoloods speelde een belangrijke rol

in het faciliteren van migratie.

FENIX, het nieuwe kunstmuseum over migratie.
Nóg meer allure voor Rotterdam,
groots, ga kijken!


Zie: FENIX, kunstmuseum over migratie

FENIX,
het nieuwe kunstmuseum over migratie, Rotterdam

Een kleine indruk van een groter-dan-groot museum,
met de teksten van FENIX zèlf, bij mijn foto’s:

– Archtecten: MAD Architects Beijing China (foto 1)

– Fototentoonstelling ‘The family of Migrants‘ (foto 2)

Gate (foto 3)
Shipa Gupta (India 2009)
Met elke dreun van dit hek
brokkelt de muur verder af.
Shipa Gupta laat zien wat een gesloten grens
betekent voor wie tegengehouden wordt:
een meedogenloze klap.
Tegelijkertijd laat Gupta zien
dat elke muur uiteindelijk zal bezwijken.
Gupta’s hek slaat eens per uur tegen de muur.
Dit zorgt voor twee harde knallen!

Kentucky (Napoli) (foto 4)
Alexandre da Cunha (Brazilië, 1969)
In Nederland werken meer dan
200.000 schoonmakers, waarvan
een aanzienlijk aantal arbeidsmigranten.
Da Cunha brengt dit onmisbare en tegelijkertijd
vaak onzichtbare beroep onder de aandacht.
Kentucky (Napoli) is een gordijn van vloermoppen.
Kentucky verwijst naar het merk van de dweilen
en ‘Napoli’ naar de italiaanse stad
waar Da Cunha dit kunstwerk maakte.

Kofferdoolhof (foto 5)
koffers geschonken door reizende rotterdammers.
De koffers vertellen stil maar met nadruk
van belevenissen, avontuur en ontbering.

25 days (foto 6)
Zeneáca Singh (Zuid- Africa, 2000)
In 1896 vaart het Britse stoomschip Courtland
in 25 dagen van India naar Zuid Afrika
met 350 contractarbeiders aan boord.
Na de afschaffing van de slavernij moeten zij,
tegen minimaal loon en vaak onder dwang
het zware werk op suikerrietplantages verrichten.
Ook de familie van Zenéaca Singh komt
op deze manier naar Zuid Afrika.
Sigh maakte uit suikerglas 25 scheepsmodellen
van het ss Courtland. Op een étagère,
bekend van de Britse high tea,
serveert ze de bittere geschiedenis van suiker.

Refugee Diptych (foto 7)
William Kentridge (Zuid-Afrika 1955)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *