presenza (assenza) exhibition(2)

aanwezig/afwezig
een voort-durende zoektocht
van het Noorden naar het Zuiden
,
aangekaart,
onbehouwen zelfverklaard

Affiche: Ad van der Kouwe.
Afbeelding: zweem / glimpse (20) 2023
acryl/o.i.inkt op museumkarton 30 x 40 cm

Nietzsche Dokumentationszentrum
Naumburg(Saale) Deutschland
2024/2025
solotentoonstelling
presenza (assenza)

von der Saale bis zum Meer
Marjolijn van den Assem

tekeningen, schilderingen,
ruimtelijke werken

Opening op 17 oktober 2024
om 20.00 uur
door Ad van der Kouwe
tijdens het internationale congres
Nietzsche Kommentieren

brevis libellus (18) 2015/2024
o.i.inkt/wit krijt/grafietstift/nietjes
op museumkarton 187 x 92 x 8 cm
(te zien in de tentoonstelling)

(vindplaats) in Briefverslag (4) (detail) 2022
o.i.inkt/potlood/grafietgruis op papier 1000 x 150 cm
(te zien in de tentoonstelling)

Sehnsucht naar de sinaasappelbomen

Het Noorden en het Zuiden,
uitersten roepen wederzijds verlangen op.
Het geordende en rechtlijnige Noorden,
het hartstochtelijke en uitbundige Zuiden,
het zijn thuishavens van overpeinzingen.
De kleuren van de lucht, de geluiden van het land,
begroeiing, onstuimige rivieren, zeeën van gedachten,
bankjes, hutten, takkenvanen van weleer.
Ze schieten seismografisch heen en weer in je hoofd
bij het vormen van woorden.
Schrijven geeft denkkracht, ordent denkbeelden. 
Het roept noordelijke en zuidelijke landschappen op
uit de hersen-voorraad, ze verdringen elkaar,
aandacht, aandacht!
Maar dan is er de vindplaats,

je gedachten zijn er bewaard.
Gevormd uit het geziene,
of ontsnapt aan een gedachte van het geziene,
van een glimp of iets van voorbijgaande aard.
Het valt te schilderen, er kan rondgekeken worden.
Het kan getekend worden, aangeraakt,
teruggepakt, toegeëigend.

Maar kom, de tijd dringt,
de teksten willen hervormd worden,
uit de kwast vloeien, de beelden eisen hun vrijlating op.
Leg het vast in een verslag per brief,
vertel ze wat je zag, meemaakte, correspondeer!
Over de pleisterplaatsen, de kruispunten,
het verlangen en
de afkeer, het geestelijk najagen.

Het langsschietende landschap,
vastgelegd in de herinnering, kan opgeroepen worden
door de cadans van het schrijven.
Het handschrift bewaart het kenmerk
van het Noorden en het Zuiden,
van het Zuiden en het Noorden, 

van de geuren en de stank,
van de pijnbomen en de moerassen,
van het geziene en het gedachte,
het heroverwogene en de schaduwzijde.

En dan is daar de vindplaats, 
onverwijld hervonden.

Marjolijn van den Assem 2023
(geschreven naar aanleiding
van de tentoonstelling
vindplaats)

zie: Storytelling Letter report (4) in studio
zie: presenza(assenza) exhibition (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *